• Hacettepe
  • Kalite Güvencesi
    • Firma İş birliği Protokolleri İş Akış Şeması
    • Ulusal Staj Programı İş Akış Şeması
    • Kariyer Fuarı İş Akış Şeması
    • Hacettepe Kalite Güvencesi
  • KARMER Temsilcisi Öğretim Elemanları
  • KARMER Temsilcisi Öğrenciler
  • Yetenek Kapısı
  • Kariyer Kapısı
  • Kurumsal
    • Hakkımızda
    • Yönetim Kurulu
    • Danışma Kurulu
    • İç ve Dış Paydaşlar
    • Karmer Yönetmeliği
    • Kısmi Zamanlı Çalışan Öğrencilerimiz
    • İŞKUR Gençlik Programı Kapsamında Çalışan Öğrencilerimiz
  • Ekibimiz
  • Etkinlikler
    • Güncel Etkinlikler
    • 2025 Yılı Faaliyetler Listesi
    • 2014-2024 Yılları Etkinlikler Listesi
  • Kariyer Fuarı
    • Kariyer Fuarı 2025
    • Kariyer Fuarı 2024
    • Kariyer Fuarı 2023
  • Firmalarla İş Birliği Protokolleri
    • Mevcut Protokollerimiz
    • Güncel Protokol Dokümanımız
  • Kariyer Kılavuzu
  • İletişim
  • en_USEnglish
    • en_USEnglish
    • tr_TRTürkçe

Firmanın Faydalarını İnceleme

Aylarca süren araştırmalar ve onlarca emek dolu saatlerden sonra sonunda… İşi aldınız! Bir teklif aldınız ya da birden fazla da olabilir… Peki sonra? Kabul ya da ret aşamalarından önce değerlendirme yapmanız gerekecek. Peki bu değerlendirmeyi nasıl yapmalı? Sadece maaş odaklı yaptığımız işimizden memnun olmama olasılığımız ya da sadece çalışma şartlarına göre yaptığımızda bazı ekonomik problemler baş göstermeye başlayabilir.

Maddi Faydalar

  1. Sigorta
  2. Emeklilik
  3. Esnek harcama hesapları
  4. Tatil süreleri
  5. Taşınma masrafları
  6. Çocuk-yaşlı bakım destekleri
  7. Harcama geri ödemeleri

Manevi Faydalar

  1. Kıyafet zorunluluğu
  2. Esnek çalışma koşulları
  3. Telefon erişilebilirliği
  4. Kurumsal kültür
  5. Firma spor salonu
  6. Çalışan indirimleri
  7. Yatırım ya da hisse opsiyonları
  8. Başlama tarihi

Karar verme aşamasında ekstra bilgiye ihtiyacınız varsa bunu firmaya fazla geç olmadan iletmeli ve ekstra bilgi talebinde bulunmalısınız. Bu konuda firmanın insan kaynakları departmanı oldukça yardımcı olacaktır. Ayrıca bazı konularda, aileden, arkadaşlardan ya da önceki çalışma arkadaşlarından da yararlanılabilir.
Kararınızı verdiğinizde ise ilgili kişiyi arayıp işi kabul ettiğinizi söyleyin ve başlama tarihinizi iki taraflı olarak kararlaştırın. Firmaya herhangi bir kabul mektubuna ihtiyaçları olup olmadığını sorun, gerekiyorsa bir tane hazırlayın. Kabul etmediğiniz iş tekliflerinde ise oldukça kibar bir şekilde karşı tarafa kararınızı bildirin.

Dikkate Alınması Gerekenler

  • Çalışma koşulları
  • Kurum kültürü
  • Seyahat
  • Maaş
  • Çalışma alanı farklılıkları
  • Organizasyon kararlılığı
  • Yüksek yönetim kalitesi
  • Eğitime devam edebilme esnekliği
  • Organizasyon prestiji
  • Yaşam maliyeti
  • Sorumluluk seviyesi
  • Konum
  • Çalışma saatleri
  • Faydalar
  • İş varyasyonu
  • Gelişmiş fırsatlar
  • Gelişim ve eğitim fırsatları
  • Yükselme fırsatları
  • İşte aktarılabilir yetenek kazanımı
  • İş/yaşam dengesi

Ağ Oluşturma
Ağınızı oluşturun

Aile, arkadaşlar, akademisyenler, kariyer merkezi personeli, yöneticiler, bildiğiniz herkese bağlanın.
E-posta hesaplarınızdaki kişileri ağınıza ekleyin ama bildiğiniz ya da emin olduğunuz kişileri eklediğinize dikkat edin. (Sahte hesaplar konusunda dikkatli olmalısınız)
Kişisel bağlantı isteklerinizi yazınız. Kişilerle bağlantı kurmak için ilk olarak onların bağlantı ayarlarını kontrol edin ve onlarla neden bağlantı kurmak istediğinizi belirtin.
Mezun, üniversite öğrencisi ve kariyer merkezi gruplarına katılın. Ağınızı oluşturmak için katıldığınız gruplardaki insanlara kişisel olarak ulaşabilirsiniz.
Kişilerle tanışmak ve onlarla bağlantı kurmak için yeni kişilere bakın.
Ağınızı güncel tutun. Kişilerinize sizinle iletişim halinde oldukları ve size yardımcı oldukları için teşekkür edin. Bağlantılarının sizinle olan iletişim düzeyini ağınızın kalitesini gösteren bir parametre gibi görebilirsiniz
İlgi alanınızdaki insanlarla bağlantı kurmak ve bu bağlantıları sürdürmek karşılıklı yarar sağlar. Bir iş ya da stajda genellikle ilk olarak buna dikkat edilir. Ağ bir kez yapılıp biten ve sonra unutulan bir şey değil, fırsatlar önünüze çıktıkça devam eden bir süreçtir ve bu takip ne kadar uzun sürerse sürsün bir ömür boyu size fayda sağlayacaktır.
Yeni başlayanlar için ipuçları

  • Tanıdığınız insanlarla konuşma pratiği yapın.
  • Başlamanıza yardımcı olması için bir arkadaşınızı ikna edin.
    Her seferinde bir kişi ile bilgilendirme görüşmesi isteyin.
  • Yeni insanlarla tanışmak için yeni bir konu veya ilgi çeken olayları kullanmayı deneyin.
  • Bir ağ durumu belirlemeden, üçlü konuşmalara girmeden veya güçlü bir bağlantı kurmadan önce bir hedef belirleyin.

Fuarlar
Eğer kariyer planlaması yapıyorsanız ya da aktif olarak tam zamanlı bir iş arıyorsanız, bir kariyer merkezi’nin fuarına katılmak kesinlikle zamanınıza değecektir. Katılıma açık olan bir format, soru sormanızı, kariyer opsiyonlarını keşfetmenizi, profesyonel bağlantılar kurmanızı, açık pozisyonları tanımlamanızı kolaylaştırır ve bazen bir iş görüşmesi ayarlamanıza bile yardımcı olabilir.

Fuara Hazırlanın
Eğer hazırlıklıysanız, bir kariyer fuarına katılmak iş bulmanızda verimli bir araç olabilir.

Bilgi Sahibi Olun
Kariyer merkezinin web sitesinde katılımcı listesi ve firmaların web sitelerine ulaşmanızı sağlayan linkler görüntülenir.

Derin Detay
Bir kaç hedef özgeçmiş hazırlayın. İş tecrübesi, stajlar, beceriler, başarılar, akademik bilgiler, ekstra akademik aktiviteler, gönüllü çalışmalar, ödüller ve onurlandırılmalar gibi bilgileri ekleyin. Hangi iş verene hangi özgeçmişi vereceğinizi not edin.

Kendinizi Tanıtın
Kariyer fuarındakı etkileşiminizi iş görüşmenizin ilk raundu olarak düşünün. Sizi, aynı iş için rekabet edecek olduğunuz diğer öğrencilerden ayıran beceri ve yeteneklerinizi bir kağıda yazın. İş görüşmenize aileniz, akradaşlarınız hatta ayna karşısında hazırlanmak bile sizin daha kendinden emin, organize ve odaklanmış görünmenizi sağlayacaktır.

Görünümünüz
İş görüşmesi yaptığınız kişi ile etkileşiminiz sırasında profesyonel gözükmek ve profesyonel davranmak, bir çalışan olarak sizin profesyonelliğinizi gösterir. İş görüşmesi yaptığınız kişiyi kendinize güvendiğinizi ve işi ne kadar istediğinizi gösterecek şekilde selamlayın. Dostça bir tokalaşma ve göz kontağı karşılıklı güven ve saygı sağlayacaktır. Fuar için profesyonel bir şekilde giyinmeye özen göstermelisiniz. Eğer fuardan önce okulunuz ya da işe gitmeniz gerekiyorsa ve kıyafetlerinizi değiştiremiyorsanız, bu durum, fuara katılmanıza engel olmamalıdır. Burada en önemli olan şey, sizin iş verenlerle tanışmanız ve bağlantı kurmanızdır. Bu ve bunun gibi organizasyonları yıl boyunca takip edin

İlk İş Pozisyonunuz

Başarı için Stratejiler

Yeni işvereniniz, şirketteki potansiyel başarılarınızı gördüğü için sizi işe aldı. Değerinizi göstermek için ne kadar hevesli olsanız bile önce kendinize gözlem yapmak için biraz zaman tanıyın ve öğrenin. Şirket ve şirket içerisindeki çalışanları daha iyi tanımaya başladıkça, neyin neden ve nasıl yapıldığını anlamaya başlayacaksınız. Yakın zaman sonra kimsenin işine karışmadan, siz de bir şeyler katmaya ve yararlı olmaya başlayacaksınız.

Sorumluluklarınızı Yerine Getirin

İlk işiniz hayalinizdeki iş olmayabilir fakat herkes bir yerden başlamak zorundadır. Bazı projeleri yaparken eğlenecek, bazılarını yaparken hiç haz etmeyeceksiniz. Bazı projeleri kolaylıkla yapacaksınız, bazılarında zorlanacaksınız. Yeteneğiniz doğrultusunda her görevi şevkle tamamlayın. Bu projeleri tamamlarken pozitif tavrınız ve çalışkanlığınız, işveren ve çalışma arkadaşlarınız tarafından size duyulan saygıyı artıracaktır. Bu durum sizin takımın değerli bir üyesi olarak görülecek ve istediğiniz projeler üzerinde çalışma rahatlığını size sağlayacaktır.

İnisiyatif Alın

İş tanımının ötesine geçin, diğer insanlara yardım edin, risk almaya hazır olun ve projelere tamamlanmadan göz atın.

Kendinizin Önüne Geçmeyin

İşinizin ne kadar sıkıcı, önemsiz ya da saçma olduğunu düşünmeksizin, işinizi öğrenin ve düzgün yapın. İşe yeni giren birçok kişi eski pozisyonlarına bakar ve terfi etmek için çok zaman harcar ve bu sırada ellerindeki işi ihmal eder. Terfi etmek için mevcut pozisyonunuzda sizden beklenenleri karşılamanız gerekir.

Takım Oyuncusu Olarak İtibar Kazanın

Sadece kendisi için bir şeyler yapan kimse kazanamaz. İnsanları kendi kazançlarınız için kullanmayın ve çalıştırmayın. Her seviyedeki ve pozisyondaki insana saygı duyun ve itibar gösterin.

İşi Tamamlayın

Mesaiye kalmak pahasına bile olsa, projeler bitmeden önce sorumluluk ve güvenilirliğinizi göstermek adına projelere yaklaşan teslim tarihinden önce göz atın.

Kendinizi Vazgeçilmez Yapın

Çalışma arkadaşlarınıza yardımcı olun, projelere katılın ve yeni beceriler öğrenin. Şirkete ne kadar çok şey katarsanız, pozisyonunuzu o kadar korumuş olursunuz. Kendinizi yeni sorumluluklar için hazırlamak, mevcut pozisyonunuzda şirket küçülmeye gitse bile, sizin yerinizi koruma şansınızı artıracaktır.

İşvereninizi Bilgilendirin ve Bu Bilgileri Güncel Tutun

İşvereniniz ile ne üzerinde çalıştığınız ve çalışmalarınızın nasıl gittiğine dair resmi ve resmi olmayan diyaloglar başlatıp onu bilgilendirin.

İşvereninizin Etkiletişim Tarzını Öğrenin

İşvereniniz sık sık yarıda kesilmekten hoşlanır mı? Ya da planlanmış toplantılar daha mı tercih edilebilir? Günlük brifingler? Yazılı raporlar? İşveren ile iyi bir ilişki farklı çalışma tarzlarında hassaslık gerektirir. İletişim yollarını açık bırakın.

Verimliliğinizi Artırmak İçin Çevrenizi Kullanın

Sizin birincil çevreniz ofisteki çalışanlardır. Çalışma arkadaşlarınızı profesyonel olarak tanımak için zaman ayırın. Uzmanlık konuları hakkında bilgi sahibi olun. Yardımcı olmak için istekli olun ve saygılı bir şekilde yeteneklerinizi ve bilginizi paylaşın. Ek olarak, profesyonel bir kuruluşa katılmak çevrenizi genişletmenin bir diğer yoludur. Eğer alandaki yetkin kişi siz değilseniz, o kişinin kim olduğunu öğrenin. Bir buluşma ayarlayın ay da bir öğle yemeğine davet edin, bu şekilde sahip oldukları bilgilerden faydalanabilirsiniz.

Planlı ve Organize Olun

Her gün yapılacaklar listesi hazırlamayı kendinize alışkanlık edinin. Gün planlayıcı, bilgisayar ya da telefonunuzu kullanıyor dahi olsanız, günlük işlerinizi ve görevlerinizi aksatmamanızı sağlayacak bir araç bulun.

Şirketinizin Kültürünü ve Geleneklerini Öğrenin

İş arkadaşlarınızı yakından takip edin. Nasıl konuşurlar, nasıl giyinirler, nasıl davranırlar ve işlerini nasıl yaparlar? Müşteri, patron ve ara yöneticilerle nasıl ilgilenirler? Şirket içerisinde konuşulan dil nedir? Ortak paydalara bakın ve bu şekilde şirketin norm ve değerlerini ihlal edip etmediğinizi görün.

İlerlemenizi Ölçebileceğiniz Ara Hedefler Belirleyin

Gerçekleştikçe başarılarınızın kaydını tutun. Güçlü ve zayıf noktalarınızı şirketinizin görebileceği bir şekilde not edin. Yapıcı eleştirilere açık olun, bu iş performansınızı artıracak ve sizi başarıya götürecek bir anahtardır.

Linkedln

Neden LinkedIn’de olmalısın?

  • 200 ülke ve bölgede 200 milyondan fazla üyesi var.
  • Yaklaşık %30’u üniversite öğrencisi.
  • 150 den fazla endüstride 2 milyondan fazla şirket sayfası var.
  • Fortune 500(liste)’deki her şirketin yöneticisi buradadır.
  • İşverenlerin %85’i çevrimiçi profillerin kararlarını etkilediğini söylüyor.
  • LinkedIn etkinliğin Google aramalarında seni sıralamanı etkiler.
  • Güçlü bir LinkedIn profili oluşturun (%100 tamamlamayı hedefleyin)

Başlık: Aktif olarak iş aradığınızı ifade etmek için başlığı kullanın. Başlığa istediğiniz işi ifade eden anahtar kelimeleri sığdırdığınızdan emin olun.

Özet: Profesyonel özgeçmişiniz. Hikâyenizi ve ne aradığınızı anlatmak için bu alanı kullanın. İstediğiniz kariyerle ilgili anahtar kelimeleri kullandığınızdan emin olun.

Beceri & Uzmanlık: İşverenlerin sizi bulması için anahtar kelimeleri kullanın. Fikirlerinizi ifade edeceğiniz iş konusundaki anahtar kelimeleri bulmak için diğer profilleri inceleyin. 50 kadar beceri seçebilirsiniz. Ne kadar çok o kadar iyi.

Deneyim: Özgeçmişinizdeki deneyimlerinizin tamamı buraya sığmayacaktır o yüzden buraya yazacaklarınızı dikkatli bir şekilde seçin. LinkedIn deneyimlerinize ve eğitiminize dayanarak size bağlantılar önerecektir.

Eğitim: Üniversitede katıldığın faaliyetleri ve toplulukları ekleyin.

Ek bilgi: Web siteler, portföy, blog, organizasyon, Twitter vb. beceri ve deneyimlerinizi vurgulamak için kategorilerinizi dikkatli seçin.

Gruplar: Kendinize uygun olan gruplara katılın (sektörüne uygun grupları bulmak için diğer profilleri inceleyin). Kendi birikiminizi oluşturmak için diğerleriyle sektörünüz hakkında görüşmeler ve tartışmalar yapabileceğiniz gruplara katılın.

İletişim ayarları: Daha fazla kategoriye doğrudan bağlanmak için kullanabilirsiniz.

Öneriler: Otomatik olarak oluşturulan URL adresini kullanın.( www.linkedin.com/in/Adın) E-posta imzanıza veya kartvizitinize URL’nizi ekleyerek profilinizi tanıtın.

URL: Websiteler, portföy, blog, organizasyon, Twitter vb. beceri ve deneyimlerinizi vurgulamak için kategorilerinizi dikkatli seç.

Durum güncellemeleri: Düzenli olarak güncelleme yapın. Makale/kaynak bağlantıları, katıldığınız etkinlikleri, yeni projeleri duyurun. Bu sizi Google aramalarında seni üste çıkaracaktır.

İş Arama İçin LinkedIn

LinkedIn profillerini inceleyin ve kariyer keşif aracını kullanarak nasıl bir pozisyon istediğinizi belirleyin. Yardım için gelişmiş arama seçeneğini kullanabilirsiniz.

İşler sekmesine girin ve LinkedIn’de iş aramak için anahtar kelimeleri girin. LinkedIn aynı zamanda beceri ve ilgi alanlarınıza uygun işleri önerecektir. Arama sonuçlarını daraltmak için Gelişmiş Arama Seçeneğini kullanabilirsiniz. İlgilendiğiniz bir şirket hakkında daha fazla bilgi almak için ağınızda o şirkette çalışan ya da daha önce çalışmış olan biri var mı diye kontrol edin.

İlgilendiğiniz pozisyonlarda çalışmış insanlara ulaşmak ve onlardan yardım almak için Gelişmiş Arama Seçeneğini kullanın.

İlgilendiğiniz şirketleri arayın ve takip edin. Yeni fırsatlar için gündemin ve sektörün takipçisi olun. Takip ettiğiniz işverenin nasıl bir çalışan istediğini görmek için işe yeni alınanların profillerini inceleyin. Seçilme şansınızı artırmak için bu şirkette önceden çalışmış kişilerin de profillerini incelemelisiniz.

LinkedIn uygulaması edin. (Not: Uygulamaya profilinizi girin.)

Görüşmeden önce evde çalışın. Görüşeceğiniz insanlar ya da şirketler hakkında LinkedIn’da araştırma yapın. Bunlar sizi görüşmeye daha hazır hale getirecektir.

(Daha fazlası için, //learn.linkedin.com)

Maaş Pazarlık Sanatı

Aklınızda Bir Miktar Olsun
Ne istediğinize ve neyi kabul edeceğinize karar verin. Bu, üç önemli rakamı bilmeniz gerektiği anlamına geliyor:

  • Hayalinizdeki maaş – Muhtemel işvereninizi korkutmadan en çok isteyebileceğiniz tutar.
  • Alt limit – Kabul edebileceğiniz en alt limit.
  • Hedefiniz – Alabileceğinizi düşündüğünüz gerçekçi tutar.

Maaş İhtiyaçlarınızı Gözden Geçirin
Aylık harcamalarınızı yazdığınız basit bir bütçe listesi hazırlayın. Maaş bordronuz gelir vergisi ve diğer kesintileri yansıtacaktır.

Uzlaşmaya Hazır Olun
Birçok işveren anlaşmaya varmak konusunda isteklidir ama sizin de anlaşmaya varmak istediğinizi bilmek isterler. Bir “ya bana hak ettiğimi verirsiniz ya da…” dayatması önerilmez. Eğer işveren sizin peşinde olduğunuz miktara yaklaşırsa, ne yapmanız gerektiğine karar vermeniz gerekir.

İhtiyaçlarınızı Değil, Yetenek ve Becerilerinizi Vurgulayın
İhtiyaçlarınızı ve maaşı nasıl kullanacağınızı belirtmekten kaçının (öğrenci kredilerinizi ödemek ya da yeni araba almak gibi…). Bunun yerine, firmanın sizin tecrübelerinizden ve katkılarınızdan nasıl faydalanacağını belirtin.

Sakin Kalın
Maaş görüşmeleri düşmanca bir şekilde yürütülmemeli, aksine arkadaşça açık bir diyalog halinde yürütülmelidir. Görüşme istediğiniz şekilde gitmese dahi, davranışlarınıza ve ses tonunuza dikkat edin. Maaş görüşmesindeki tavrınız, istediğiniz maaşı garantilemekte başarılı olmanızı sağlar.

Yaratıcı Alternatiflere Bakın
Eğer size önerilen miktar kafanızdaki miktarın altındaysa, belki birkaç bonus talep edebilirsiniz. İkramiye, iş ile alakalı kurslara ya da bir lisans programına başlamayı talep edin. Esnek çalışma saatleri, daha iyi bir ofis alanı ya da daha fazla sorumluluk için pazarlık yapmak, en az istediğiniz miktar kadar yararlı olabilir.

Maaş Bilgisini Nereden Edinebilirsiniz
İnternette yapılacak genel bir araştırma, spesifik mesleklerin maaş bilgilerini, anketlerini, maaş IQ testlerini ve maaş pazarlık stratejilerine yönelik bir çok bilgiye ulaşmanızı sağlayacaktır. Birçok bilgi ve aşağıda listesini görecekleriniz, umuma açık yerlerde, üniversite kütüphanelerinde, kitapçılarda ve gazete bayilerinde bulunabilir.

  • Çeşitli aylık dergiler
  • Ana akım medya gazeteleri
  • Ticaret günlükleri
  • Web siteler

İş Tekliflerinde Pazarlık Etmek
Eğer iş görüşmesi başarılı geçtiyse bir telefon ya da e-posta ile bilgilendirilmeniz an meselesi demektir. Telefon ya da e-posta geldiğinde hemen evet ya da hayır demek zorunda olmadığınızı unutmayın. Eğer işi kabul etmek istiyorsanız telefonda bu iş için ilgili olduğunuzu söyleyin ve bir sonraki aşamada iş için görüşme ve teklifler konusunu değerlendirmek istediğinizi söyleyin. Eğer e-posta ile cevaplıyorsanız, mailiniz içinde telefonla ya da yüz yüze görüşmek istediğinizi söyleyin.

Teklifi Değerlendirme
İlk bakışta tüm şartları aynı anda görebilmeniz önemli, sadece maaşı gözetmeniz dezavantajlı duruma düşmenize sebep olabilir. Sağlık sigortası çalışma şartları ya da bir spor salonu tüm düşüncelerini değiştirebilir belki de.

Teklif konusunda dikkatlice pazarlık edin
İş konusunda profesyonel bir pazarlık oldukça dikkat gerektiren bir konudur. İş sonrası ilişkilerinizin bu pazarlık aşamasında etkilenebilecek olduğunu asla aklınızdan çıkarmamalısınız. İstekleriniz konusunda aşırı ısrarcı olmanız ya da çok esnek davranmanız ileride istemediğiniz sonuçları size getirebilir. Alt sınırınızı belirlemeniz her aşamada işinizi oldukça kolaylaştıracaktır. Önemli olan bu alt sınırın altına düşmemenizdir. Çünkü bu aşamada firmadaki geleceğinizi şekillendirdiğinizi unutmayın. Firmaya “bir arkadaşım aynı işten 5000 alıyor ben de o kadar isterim” demek yerine “Araştırmalarıma göre bu sektörde ortalama kazanç 5000 tl civarında, bu konuda benim isteğim de bu yönde olacaktır.” Demeniz arasında oldukça fark var.

Eğer Kabul Edecekseniz
Resmi olarak bir işi kabul ettiğinizde diğer mülakatlarınızı sonlandırmalısınız. Bu aşamada profesyonellik gereği bunu yapmanız ileri de sektörde de sizlere yardımcı olacaktır. Bir işi kabul ettikten sonra girdiğiniz başka bir mülakatta daha fazla maaş için kabul ettiğiniz işten vazgeçmeniz hiç de yakışık almayan bir durum olacaktır. Eğer iş konusunda daha farklı bir teklif beklediğiniz yerler varsa işi kabul etmeden bunu kontak kişilere dürüstçe söylemelisiniz.

Mülakatlar

Mülakattan Önce

Hakkınızda neler bilmelerini istiyorsunuz: Yeteneklerinizi, tecrübelerinizi hatta başarısızlıklarınızı bile çok uzun olmamak kaydıyla karşınızdakine aktarabilmelisiniz. Anlatacaklarınız bu işle ilgili olduğunu düşündüğünüz herhangi bir şey bile olabilir; en iyi satış taktiklerinden, daha önceki takımınla kazanmış olduğun pazarlama ödülüne kadar…
Firmayı araştırın: Karşınızdaki kişi az da olsa firması hakkında bir şeyler bilmenizi bekleyecektir. Eğer kurum daha öncesinde bir “Kurumsal Sorumluluk Raporu” ya da her hangi bir gazete ya da dergide röportaj yayınlamışsa, gitmeden önce bir okumanız sizin yararınıza olacaktır. Kendinizin firmanın vizyonuna ya da hedeflerine ulaşmasında nasıl etki edebileceğinize odaklanın.
Maaş konusunda araştırma yapın: Emin olun, mülakat esnasında karşınızdaki firma yetkilisine maaş hakkında bir şeyler sormak istemeyeceksiniz. Bu da demek oluyor ki başvuracağınız pozisyon hakkında tüm detayları öncesinde öğrenmeniz gerekiyor. Evet maaşı bile!

Mülakat Esnasında

Güçlü bir ilk izlenim bırakın: Çoğu işveren işe alma konusunda karşısındaki kişi hakkında 30-60 saniye arasında bir yargıya varır. Mülakat saati konusunda dakik olmalısınız, yüzünüzde bir gülümseme ve kendinizden emin bir el sıkma iyi bir açılış konusunda epey bir yardımcı olur.
Cevaplarınızı odaklarınız doğrultusunda verin: Çok net bir sistem ile sorulara cevap vermeye başlayabilirsiniz. Örnek olarak her cevabınızda üç madde ile açıklama yapabilirsiniz. (Örnek: Bu işi istememin aslında üç sebebi vardı…)
Güçlü Örnekler Verin: Vereceğiniz örnekler, yeteneklerinizin en etkili ve aktarılabilir şekli olmalıdır. “Ben çok iyi bir takım oyuncusuyum” demek yerine “Takımla ne zaman çalışmaya başlasam ilk olarak takım üyeleri ile etkili bir iletişim zemini oluşturmaya çalışırım, bu aşamadan sonra çalışma düzeni oluşturmak benim için çok daha kolay oluyor” demek emin olun güçlü bir fark yaratacaktır.
Mimikleriniz ve Beden Dilinizle Söylediklerinizi Güçlendirin: Mülakat görüşmesini gerçekleştiren yetkili sadece ağzınızdan çıkan kelimelerle ilgilenmez. Aynı zamanda o kelimeleri nasıl söylediğinizle de ilgilenir. Hatta nasıl söylediğiniz çoğu zaman ne söylediğiniz kadar önemlidir.

Mülakattan Sonra

Takipte Kalın: Mülakat bitiminde ertesi gün ya da aynı günün akşamında mülakatı gerçekleştiren kişiye size zaman ayırdığı için bir teşekkür notu yollayabilirsiniz.
Mülakatı kendi içinizde değerlendirin: Mülakatı değerlendirebilmeniz için kendinize biraz zaman ayırın ve mülakat esnasındaki güçlü ya da güçsüz yanlarınızın neler olduğu konusunda ufak bir beyin fırtınası yapın. Eğer bir daha ki sefer başka bir mülakata girmek durumunda kalırsanız neleri tekrardan yapmanız ya da neleri tekrarlamamanız konusunda kendinize ufak notlar alın.

Özellikle telefonla yaptığınız mülakatlarda şunlara dikkat edin;

  • Kablolu bir telefon kullanın, Eğer mümkünse tabi… Eğer cep telefonu kullanmak durumundaysanız da telefonunuzun şarjının yeterli olduğu ve telefonda sorun yaşamadan ses alışverişi yapabileceğiniz bir noktada olduğunuzdan emin olun.
  • Arama bekletme özelliğini devre dışı bırakın, ya da aramaları görmezden gelin. Mülakat esnasında diğer hiçbir telefon görüşmesini kabul etmeyin. Eğer gerçekten önemli bir telefon görüşmesi bekliyorsanız, mülakat ile aynı saate denk gelmemesi için ayarlama yapmanız gerekebilir.
    Not almaya hazır olun – Telefon ile mülakata girmenin en büyük avantajı büyük ihtimalle not alabiliyor oluşunuzdur. Bu avantajınızı en iyi şekilde kullandığınızdan emin olun. Motivasyon mektubunuzda bahsettiklerinizi ya da özgeçmişinize koyduklarınızı ufak notlarla kendinize hatırlatın.
  • Odaklanın, tatmin edici olun. Telefon görüşmesi sırasında cevaplarınızın tatmin edici olması diğer mülakatlara nazaran daha önemli ve zordur. Kişi sizin sadece söylediklerinizi ve onları nasıl söylediğinizi duyabilir. Bu konuda birkaç kez pratik yapmanız yararınıza olacaktır. Eğer telefon görüşmesi sırasında bir soruyu net algılayamadıysanız soru tekrarlaması konusunda karşınızdaki yetkiliye talepte bulunmaktan çekinmeyin. “Pardon, sorunuzu tekrarlayabilir misiniz acaba?” demek bir soruyu yanlış ve komik olacak şekilde cevaplamaktan oldukça iyi olacaktır.
  • Profesyonel bir şekilde giyinin ve gülümseyin. Kulağa ne kadar saçma gelse de telefon görüşmelerinde bile profesyonel bir tavır ancak iyi bir giyim ve gülümseme ile tam olarak gerçekleşir. Telefon üzerinden profesyonellik ne kadar zor da olsa bunları yapmak bize epey bir yardımcı olacaktır. Ayrıca bir masaya oturup tıpkı bir görüşmedeymiş gibi davranmanız beyninizi gerçekten yüz yüze bir mülakatta olduğunuza inandıracaktır. İnanmazsanız deneyin!

Mülakat Hazırlık Listesi

Araştırma ve hazırlık

  • Firmayı ve çalışma alanını araştırın.
  • Ailenize, arkadaşlarınıza, çalışmak istediğiniz departman ile alakalı danışın.
  • İnsanlarla e-posta ya da telefonla iletişim kurun.
  • Danışmak istediğiniz kişilerle bir öğle yemeği ya da kahve molası ayarla
  • Kendinizden bahsetmeye hazır olun. (ilgi alanlarınız, geçmişiniz, yetenekleriniz, zayıflıklarınız…)
  • Net sorular hazırlayın. (Kimse gereksiz ve anlaşılmayan sorularla oyalanmak istemez)
  • Yanınızda mutlaka profesyonel görünecek bir tablet, not defteri ya da bir ajanda götürün. (Kalem almayı unutmayın)

Mülakat

  • Yüz yüze görüşmelerde profesyonelce giyindiğinizden emin olun.
  • Eğer mülakat şirketin içinde olacaksa, iletişim kurduğunuz kişiye şirketi gezdirip gezdiremeyeceğini sorabilirsiniz.
  • Profesyonel bir şekilde konuştuğunuzdan emin olun.
    Size zaman ayırdıkları için iletişim kurduğun kişiye teşekkür edin.
  • Önceden hazırlamış olduğunuz soruları ilgili kişiye sorun.
  • Not almayı unutmayın.
  • Zaman yönetimine dikkat edin.
  • İletişim kurduğunuz kişinin kartvizitini ileride daha rahat iletişim kurmak için isteyin, sizin varsa ona verin.

Mülakat Sonrası

  • 24 Saat içinde size zaman ayırdıkları için mülakat yapan kişiye bir e-posta ya da teşekkür kartı yollayın.
  • İletişim kurduğunuz kişiyle
  • iletişiminizi koparmayın, (sürecinizle alakalı olarak takipte kalmalısın)
  • Mülakatın Sonucunu Hemen Sormayın! Mülakat iyi de geçse kötü de geçse, işi alıp almadığınızı mülakat bitiminde sormamalısınız. Mülakat sonrası değerlendirmeler için mutlaka zamana ihtiyaçları olacaktır.

Bilgilendirici Mülakat

  • Bir yönetim ve muhtemel konuşma yazısı geliştir.
  • Bilgilendirici mülakata girmeden önce mutlaka neler söyleyeceğinizi ve size neler sorulabileceğini önünüzde yazılı olarak görmek ve biraz olsun pratik yapmak, mülakat esnasında gerginliğinizi ve endişenizi azaltmaya yardımcı olacaktır. Ayrıca bu hazırlık almak istediğiniz sonuca sizi biraz daha yakınlaştırmaya yardımcı olur.

Bilgilendirici Mülakat Ayarlamak

  • Kendinizden ve neden bu mülakatı ayarlamak istediğinizden bahsedin.
  • Kendinizden ve ortak ilgi alanlarınızdan bahseden bir konuşma başlatın.
  • Kısa bir toplantı yapmak için karşı tarafa uygun olup olmadığını sorun.

Tipik Mülakat Soruları

Kişisel

  • Bana biraz kendinden bahset.
  • Hayatında seni etkileyen bir kişi ya da olay var mı?
  • En güçlü yanların ve en zayıf yanların nedir?
  • Büyük bir çaba sarf etmen için seni ne motive eder?
  • Geçmişinde gurur duyduğun tecrübelerin ya da başarıların var mı?

Okul Geçmişi

  • Okulda kazandığın tecrübeleri bu iş için nasıl bir faydası olabilir?
  • Okumak istediğin okulu ve bölümü nasıl seçtin?
  • Okul dışı katıldığın aktiviteler var mı?
  • Varsa onlardan edindiğin tecrübeler neler?
  • Üniversite hayatında seni en zorlayan şey neydi?
  • En sevdiğin ders ve en sevmediğin ders neydi? Neden?
  • Üniversite hayatına baştan başlasan neyi farklı yapardın?

İş Geçmişi

  • İlk iş tecrüben neydi ve bu işe bir faydası olacağını düşünüyor musun?
  • Son yöneticini nasıl tanımlarsın?
  • Geçmişteki iş tecrübendeki en büyük başarın neydi?
  • Önceki işinde en çok yapmaktan zevk aldığın şey neydi? Neden?

Kişi Hakkında Bilgilenme

  • Neden bu pozisyonla ilgileniyorsun?
  • Neden bu firmayı tercih ettin?
  • Bu endüstride seni çalışmaya teşvik eden şey ne?
  • Firmamız hakkında neler biliyorsun?
  • Başka kimlerle mülakat yapıyorsun/yapacaksın?

Hedefler ve Konular

  • Uzun ve kısa vadedeki hedeflerin neler?
  • İdeal çalışma şeklini tanımlar mısın?
  • Hayatında ve iş yaşamında ulaşmak istediğin başarılar neler?
  • Kariyerinde ilgilendiklerin neler?
  • Kariyerinde en önemli ödül nedir?
  • Neden?
  • Firmamız, (ürünlerimizi misyonumuz, vizyonumuz…) hakkında bizlere neler söyleyebilirsin?
  • Bu pozisyon senin için ne ifade ediyor?
  • En güçlü yanın ne? Zayıf yanın ne?
    İdeal işini tanımlar mısın?
  • Eğer takım arkadaşlarından biri işini tam yapmıyorsa nasıl tepki gösterirsin?
  • Karar verme aşamanı nasıl oluşturuyorsun?
  • Firmamıza nasıl bir katkıda bulunabilirsin?
  • Nasıl bir patron ile çalışmak istersin?
  • Firma olarak büyük mü yoksa küçük ölçekli bir yerde mi çalışmak isterdin? Neden?
  • Belirsiz bir iş tanımı olan yerde çalışmak seni nasıl hissettirir?
  • Diğer adaylardan seni ayıran özellik ne? Neden seni işe almalıyız?
  • Hangi başarılarınla gurur duyuyorsun? Neden?
  • Üniversite hayatındaki en büyük başarını tarif eder misin?
  • Rol modelin kim?
  • Stresli durumlarda tepkin nasıl olur?
  • Bir örnek verebilir misin?
  • Bir önceki işverenin seni nasıl tanımlar?
  • Bana söylemek istediğin herhangi bir şey var mı?

Niyet Mektubu

İş görüşmelerinde karşımızdaki kişiyi öncelikle görünüşümüz daha sonrasında ise onlara sunduğumuz bizi anlatan belgeler ile etkileriz. Belgelerimiz düzgün bir dille yazılmış, komik olmayan bir e-posta adresimiz var ve şık bir takım elbise giymişsek görüşmenin olumlu olma şansınızı arttıracağınızı söylememize gerek bile yok sanırım.
Çoğu durumda özgeçmişiniz ve dış görünümünüz dışında bir unsur daha var ki son dönemlerde eğer iş başvurusunda bulunan biri ile görüştüyseniz –ya da bizzat siz bu görüşmeyi yaptıysanız- mutlaka adını duymuş olmalısınız: Niyet Mektubu.
Bu mektup kulağa sıradan bir mektup gibi gelse de aslında özgeçmişinizin diğerlerinin arasından “bakmaya değer” sıfatına kavuşturacak bir anahtar. Şimdi biraz daha derine inelim.

Niyet Mektubunun Amacı

  • Bilgi seviyenizin, yeteneklerinizin ve şimdiye kadar yaptığınız çalışmaların net ve kısa bir özetini sunmak.
  • “Sizi neden tercih edelim?” sorusuna bir cevap vermek.
  • Özgeçmişinizin detaylı incelenmesi için karşı tarafı ikna etmek.

Niyet Mektubunun Kuralları

  • Şimdiye kadarki çalışmalarınızın bu işin gereksinimleri ile ne kadar örtüştüğünü gösterin.
  • Kurumsal bilgi sunarak firma ve endüstrisi hakkında ne kadar bilgili olduğunuzu kanıtlayın.
  • Özgeçmişinizdeki bilgileri tekrarlamak yerine daha da derinleştirin.
  • Sunacaklarınıza Odaklanın
  • Yeteneklerinizin, uzmanlığınızın ve geçmiş başarılarınızın iş verene ne kadar fayda sağlayacağını gösterin.
  • Standart iş protokolünü takip edin
  • Mektubunuzu yazdıktan sonra imla ve format açısından birkaç kez kontrol edin.
  • Özgeçmişiniz ile aynı yazı fontunu kullanmanız daha şık bir tercih olabilir.

 

Mektubunuzu Özel Bir Kişi Adına Yazın

İdeal olan mektubunuzun hitabında iş görüşmesi yapacağınız kişiyi belirtmeniz olacaktır. Eğer kimle görüşeceğinizi bilmiyorsanız öncesinde ufak bir araştırma yapmak sizi bir adım öne bile geçirebilir. Kişinin adını mektuba doğru yazdığınızdan emin olun.

Eğer mektubu yazacağınızı kişinin adını bilmiyorsanız mektubunuzun hitap kısmına: “Sayın ilgili”, “İlgili kişiye”, “Sayın İnsan Kaynakları Sorumlusu” diye de başlayabilirsiniz.

Niyet Mektubu İpuçları

  • Niyet mektubunuzu her zaman bir özgeçmiş ya da başvuru dosyası ile birlikte gönderin.
  • Mektubunuzun spesifik ve anlaşılabilir olduğunu kontrol edin.
  • Başvurduğunuz pozisyonun gereksinimler ile şimdiye kadarki tecrübelerinizin nasıl uyuştuğunu gösterin.

Özgeçmiş

Etkili bir özgeçmiş özellikle başvurduğunuz işle ilgili eğitim ve tecrübelerinin özetinden oluşur. Özgeçmişiniz açıkça kariyer hedefinizi desteklemeli ve başvurmak istediğiniz pozisyon için uygun olmalıdır. Özgeçmişinizdeki bilgiler istenilen beceri, bilgi ve yeteneklere göre sıralanmalıdır.

Bir özgeçmiş nasıl oluşturulur?

  • Beceri ve yeteneklerinize uygun işleri belirleyin.
  • Başarılarınızın ve becerilerinizin bir listesini oluşturunuz.
  • Deneyimlerinizden en son edindiklerinizi ilk olarak yazılacak şekilde ters kronolojik sırayla yazmalısınız. Bu en yaygın kullanılan yöntemdir. Benzer becerilerinizi veya başarılarınızı birlikte ifade edin.
  • Benzer yetenek ve becerilerinizi yazmaya tanımlayıcı ifadelerle, özel ve özlü eylem fiilleriyle başlamalısınız.

Özgeçmişinizde olması gerekenler:

  • Okunabilir bir yazı tipi kullanın.
  • Neden sizi seçmeleri gerektiğini, diğer adaylardan önemli farklarınızı vurgulayın.
  • Her sözcüğün yazımını kontrol edin, dil bilgisi kurallarını ve noktalama işaretlerini doğru kullandığınızdan emin olun.
  • Özellikle bilen biriyle özgeçmişinizi gözden geçirin.
  • Birkaç kişiden özgeçmişiniz hakkında düşüncelerini alın.
  • Yeteneklerinizi yazarken dürüst olmalısınız.
  • Özgeçmişinizi bir sayfaya sığdırmaya çalışın.
  • Özgeçmişinizi basarken kaliteli kağıt kullanın.
  • Özgeçmişinizin çıktısını aldıktan sonra da kontrol ediniz.
  • Özgeçmişinizde olmaması gerekenler:
  • “Ben” veya “benim” gibi kişisel zamirler kullanmamalısınız.
  • Tamamlanmamış cümleler kullanmamalısınız.
  • Medeni durum gibi kişisel bilgilerinizi vermemelisiniz.
  • Grafik kâğıdı veya renkli kağıtlar kullanmamalısınız.
  • Tecrübelerinizi abartmamalısınız.
  • Kısaltmalar kullanmaktan kaçınmalısınız.
  • İlkokul ve lise bilgilerinizi eklememelisiniz.

Tecrübe Kazanımı

İşverenlerin potansiyel çalışanlarını değerlendirirken kendilerine sık sık sordukları iki soru şunlardır: “Bu kişi firmamıza nasıl uyum sağlar?” ve “Bu kişi firmamıza ne katabilir?”. Yaz veya staj programlarında başarılı olan öğrenciler, özellikle rekabetçi kariyer alanlarında tam zamanlı kariyer pozisyonlarında kendilerine yer edinme konusunda avantaj sağlarlar.

Stajlar
Stajlar, ilerideki mesleğiniz içerisinden hayati önem taşıyan bağlantılar kurmanızı ve sınıf ortamında öğrendiklerinizi test edebilmenizi sağlar.
Özgeçmişiniz için daha iyi bir iş tecrübesi kazanma yolu var mı?
Pek çok şirket ve kâr amacı gütmeyen kuruluş, en iyi ve en parlak öğrencileri mezun olmadan cezbetmek adına büyük ölçüde yapılandırılmış staj programları sunarlar. Bu programlar tecrübe kazanmak adına çok kıymetlidir.

Yaz ve Yarı zamanlı işler
Yaz ve yarı zamanlı işler (eğer kariyer hedefiniz ile paralel ise) muazzam fırsatlara öncülük edebilirler ve bu, herhangi bir iş arama stratejisinde hayati bileşen olmalıdır. Birçok işveren hem çalışmak zorunda olup hem de okulu başarılı bir akademik ortalamayla götüren kişiden etkilenir. Rekabetçi alanlarda ve eğlence, reklamcılık gibi bir kaç geleneksel sektörde, yazın ve yarı zamanlı işlerde çalışmış olmak bu sektörlerde bir pozisyon sahibi olmanızı hızlandırır. Kişisel bağlantılarınızın olması, bu endüstrilerde önem arz eder ve iş tecrübeniz size tanımanız gereken potansiyel işverenlere harika bir erişim sağlayacaktır. Sezonluk pozisyonlardaki teknik ve ticari yeteneklerin genellikle çok önemli olduğu yaz fırsatları ve yarı zamanlı fırsatların, basit büro işlerinden resmi kurumsal eğitim programlarına kadar farklı çeşitleri vardır. Bazı büyük şirketler yaz programları işe alımlarına önceki sonbaharda başlar.

Geçici İstihdam
Fırsatlar günlük görevlerden uzun süreli yükümlülüklere kadar çeşitlilik gösterir. Bu pozisyonların çoğu bir iş bulma kurumu aracılığıyla bulunabilir ve pozisyonlar çeşitlilik gösterir.

Kamu Hizmeti ve Gönüllü Çalışma
Sosyal, politik, kültürel, sanatsal, dini ve kamu organizasyonlarına katılmak, Özgeçmişinize değerli tecrübeler ve liderlik sorumlulukları ekleyebilir. İlgi alanlarınız nelerdir? Hangi sorunları ve davaları destekliyorsunuz? Servislere gönüllü olun ve katılın.

İnternetten İş Arama Prensipleri
Unutmayın, internet, birçok iş arama aracından sadece bir tanesidir. Tüm enerjinizi sadece internetten iş aramak için harcamayın. Teknoloji bu stratejiyi doldurmak için sadece bir araçtır. En iyi iş arama şekli, odaklanıp seçici olduğunuzdur. Fazla opsiyon her zaman daha iyi olmayabilir (internet ilanları daha çok sınıflandırılmış reklamlar gibidir) Bütün enerjinizi harcamanız gereken yer burası değildir. Bireysel ve direkt kontak için bir temsilci bulunmaz. İnternet kişisel bağlantılar kurmanıza yardımcı olabilir ama bunu ileri bir seviyeye taşımalısınız.

Önemli Bağlantılar

  • Hacettepe
  • Kalite Güvencesi
    • Firma İş birliği Protokolleri İş Akış Şeması
    • Ulusal Staj Programı İş Akış Şeması
    • Kariyer Fuarı İş Akış Şeması
    • Hacettepe Kalite Güvencesi
  • KARMER Temsilcisi Öğretim Elemanları
  • KARMER Temsilcisi Öğrenciler
  • Yetenek Kapısı
  • Kariyer Kapısı

Karmer

  • Kurumsal
  • Ekibimiz
  • Etkinlikler
  • Kariyer Fuarı
  • Firmalarla İş Birliği Protokolleri
  • Kariyer Kılavuzu
  • İletişim
  • en_USEnglish

İletişim

Hacettepe Üniversitesi Kariyer Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkezi

E-Posta: karmer@hacettepe.edu.tr

Tel: (0312) 297 63 17 – 297 63 33

Adres: Beytepe Kampüsü Hukuk Fakültesi Binası (Büyük Otopark-Teknokent Girişi) Giriş Kat 06800 Beytepe/Ankara

Hacettepe Üniversitesi Kariyer Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkezi @ 2025